Låna ut pengar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns många sätt att bistå utsatta och behövande i tredje världen. Världsbanken pratar väldigt ofta om microlån för att starta upp verksamheter som kan generera inkomster och sedan betalas tillbaka. Detta är ett exempel på hur du som privatperson kan göra detsamma.
Detta är en videoartikel. Titta på filmen.
Jan Yfver
jag har varit en kiva-medlem länge men har av någon anledning aldrig lånat ut pengar förräns nu den senaste månaden.
Enligt återbetalningsplanen ska jag få den första utbetalningen i oktober tror jag det var, ska bli spännande att se om det fungerar, och att så lite pengar för mig kan göra en sådan stor skillnad för den som lånar pengarna :)
Återbetalningen fungerar. Men man skall också ta med i beräkningar att de inte betalas tillbaka, eller pga växelkurser blir lite mindre. Men generellt sett så fungerar det.
Jo jag vet, att risken att inte få tillbaka pengarna fungerar.
Men om jag har fattat det rätt så får jag inte tillbaka pengarna i kontanter på mitt lönekonto, utan de kommer i första hand sättas in på mitt kiva konto i form av "kiva credits", och att jag på så sätt kan låna ut dem igen.
Och vill jag ha tillbaka pengarna på mitt lönekonto får jag skicka dem till mitt paypalkonto.
Har iof varit feg och inte lånat ut några större summor, utan endast det lästa på 25 dollar, vilket blev ca 160 svenska kronor.
Du har förstått det helt rätt. Inte mycket pengar för oss men det kan faktiskt hjälpa mer än man tror. Själv har jag lånat ut i 5 omgångar. Denna summa som kommer tillbaka går vidare för utlåning igen.
Ja den första jag lånade ut till behövde låna för att bygga upp sin affär. Jag räknade om den totala summan han behövde låna till svenska kronor, och det blev mindre än vad jag/vi får i barnbidrag varje månad.
Så det blev ju ett annat perspektiv på det hela hur mycket en liten summa för en själv kan vara till otroligt stor hjälp för någon annan.

Jag har själv ingen erfarenhet av microlån, tanken låter rätt men i debatten har det även pekats på risker med microlån.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Nu skall man tänka på att Lars-Olov Hellgren talar som finansman i bankvärlden. Och då finns det ingen eller alldeles för liten avans för att driva bank med lönsamhet. Man kan inte växa och utvecklas på ett sådant sätt som är förenligt med vad en bank i i-länder gör.
Jag lånar ut pengar på detta sätt till behövande som har drabbats på olika sätt. Dessa människor har ingen som helst möjlighet att få ett lån av en bank p.g.a. olika anledningar. Och skulle de få ett lån så skulle räntor och övriga kostnader bli så höga för dem att de riskerar att inte klara av dem, och därmed förlora hela sin verksamhet eller vad det är de behöver sätta som säkerhet för att få lånet. Många länder bedriver dessutom denna bankverksamhet på näst intill liknande maffia vis.
En man i Malambanyama fick ett microlån för att kunna få ihop det till en ny symaskin. Hans gamla upphörde att fungera som symaskin och att köpa en ny var otänkbart. Men tack vare ett s.k microlån så fick han tag i en, och kunde därmed fortsätta sin verksamhet som skräddare. Han tjänar inte massor på detta utan det räcker till så att han kan försörja sin familj med mat och ge hans två söner en skolgång. Utan detta microlån så hade han med stor sannolikhet varit tvungan att hitta en ny inkomstkälla, vilket inte är möjligt om man bor i Malambanyama och inte har mark eller djur. Hur det skulle ha gott för dem kan man bara spekulera i. Men nu går hans två söner fortfarande i skola och hela familjen kan äta mat, åtminstone minst en måltid per dag. Han har en sysselsättning och hans fru hjälper till med det hon kan.
Lars-Olov Hellgren får tycka vad han vill om detta men för mig kommer den humanitära och livskvaliten som detta gör före än hur hög avansen "skall" vara för att räknas som lönsam, eller hur det ser ut i budgetrapport gentemot ägare och aktieägare.
Foto Jan Yfver. Bilden är på den man i Malambanyama jag beskrev ovan.

#7 Nu är det ju inte bara Lars-Olov Hellgren som hissar varningsflagg, men det var den artikeln som jag hittade i ämnet, skall gräva vidare lite…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Visst kan allt skötas olika bra/dåligt, men det brukar ju vara en enorm brist på investeringskapital för (små) verksamheter i U-länder. Jämfört med många andra länder är Filipinerna välutvecklat, men där är det så storbrist på kapital att den VANLIGASTE låneformen är "5-6" d v s de lånar 5 och betalar tillbaka 6. 20% - det låter inte så enormt mycket, det är "bara" det att man börjar betala tillbaka direkt, vilket innebär att man lånar beloppet bara drygt halva tiden i snitt, och dessutom ska de normalt betalas tillbaka på 100 eller 120 dagar, så vid 100 dagar motsvarare det ca 140% årsränta…
En annan ganska vanlig form är "skördedelning" d v s en finansierar och en annan jobbar. Ibland äger "jobbaren" marken, men har inte pengar till sådd och överlevnad till skörden. "Räntan" beror då mycket på skördeutfallet, men för de få exempel jag känner till, verkar det hamna på i snitt runt 30-40% (då det var snälla svenskar som lånade ut (delvis) för att hjälpa grannar/bekanta.)
Företagaranda finns det ofta mycket av i sådana här länder, eftersom ofta är det s g s enda chansen till inkomst, men kunskaperna om företagsekonomi är oftast väldigt dåliga, vilket leder till grova felberäkningar och överetableringar av de saker de känner till (som t ex små"butiker").
Så min slutsats är att microlån med utbildning måste vara BRA i nuvarande situation. Sedan kanske bankmännen har rätt PÅ SIKT, MEN de fattiga behöver ju överleva tills dess…
(Jag planerar att flytta till Filipinska landbygden. Kanske kommer jag hjälpa till i Filipinska delen av Hand in Hand (="Percy Barneviks") eller så kör jag igång något lokalt där jag bosätter mig, men då blir det litet, eftersom jag bara har lite pengar :)
Även om vissa kanske kan se kritiskt på idéen så tycker iallafall jag att den är betydligt bättre än penga insamlingar varav en hel del går till de som anordnar insamlingens löner osv
Alltid Oavsett
Jag gjorde faktiskt mitt nioende Kiva-lån igår. Tre av mina lån är helt tillbakabetalda, de andra är fortfarande på avbetalning.
Ett lån kan jag ev se som förlorat, men det kan jag inte riktigt klandra låntagaren för. Tydligen så har "kommunen" eller motsvarande bestämt att bygga väg eller dyl där hennes affär är, och nu kan hon inte få kunder, eller om den måste rivas/flyttas.
Annars måste jag säga att jag tycker lånen har flytit på bra, och det verkar som att det går bra för de som lånat pengarna också, då de har betalat tillbaka mer/fortare än vad avbetalningsplanen säger.
Har precis skickat lite pengar, skabli kul att följa!