Akut svält i Gaza - Röda Korset på plats
😢
Från AI-översikt:
"Röda Korset bekräftar att det råder akut svält i delar av Gaza, som Gaza stad, och varnar för att situationen förvärras. Matbristen är extrem och det konstateras att svältutrop är ovanligt, då det bara skett ett fåtal gånger globalt de senaste decennierna. Miljontals människor riskerar att drabbas av svält och död om inte mer nödhjälp kommer fram omedelbart, enligt Röda Korset.
Vad som händer just nu:
Svält utropad:
Expertorganet IPC, som analyserar hungerkriser, har konstaterat att det råder svält i Gaza stad och dess omnejd. Svält definieras som en högnivå av hungerkris och innebär bland annat att minst 30% av barnen under fem år är akut undernärda, enligt Röda Korset.
Akut situation:
Matbristen är extrem, vilket leder till att tusentals familjer riskerar svält och död.
Hjälpinsatser:
Röda Korset arbetar på plats för att leverera nödhjälp och mat till hundratusentals familjer. De driver även soppkök som räddar tusentals liv i centrala Gaza.
Vad som behöver göras:
Mer nödhjälp:
Mer mat och nödhjälp måste släppas in i Gaza för att avvärja en katastrof.
Omedelbart eldupphör:
Ett eldupphör är nödvändigt för att kunna skala upp biståndsinsatserna och ge en chans att leverera livsviktig hjälp till de drabbade.
Långsiktiga lösningar:
För att förhindra framtida svältkatastrofer behöver man arbeta långsiktigt med att lösa konflikter, öka stödet till matproduktion och hälso- och sjukvårdssystem.
Hur du kan hjälpa:
Donera: Du kan stödja Röda Korsets arbete genom att donera, till exempel kan en gåva om 300 kr räcka till 12 portioner mat.
Gaza – akut läge i konfliktens spår - Röda korset
för 4 dagar sedan — Svälthotet allt värre i Gaza Matbristen slår extremt hårt. I delar av Gaza råder nu svält. Det slås fast av exper…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Akut matbrist gör att svält och död hotar många människor i Gaza. På våra sjukhus räddas liv varje dag. Flera av våra hjälparbetare har dödats, vilket är helt oacceptabelt. Vi fortsätter trots det att dag och natt hjälpa människor, och kämpar för att mer stöd ska nå in i Gaza.
– Föräldrar tvingas natta sina barn utan ha kunnat ge dem något att äta. Många riskerar att bli sjuka eller i värsta fall dö när de inte får tillräckligt med näring. Det är en fruktansvärd situation. Vi behöver få in mer nödhjälp nu, säger vår generalsekreterare Ulrika Modéer"
https://www.rodakorset.se/var-varld/har-arbetar-vi/palestina/gaza/
Jag är så upprörd och ledsen.
Detta borde inte få finnas.
/Maria
Håller med, det är ofattbart hemskt … 😥
Hur kan detta få pågå?!??
/Désirée