Att skänka pengar
Skall Ni skänka pengar till ett behjärtansvärt ändamål?
Kolla upp att organisationen är seriös eller begär att få någon form av en årsrapport för vad man åstadkommit.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar bland annat köpa babypaket och självhjälpspaket från Erikshjälpen.
Ser att de har utökat utbudet lite i år och även har Värphönor och Solfångarlampa i sortimentet. Eftersom jag under några år har haft en något ansträngd ekonomi så brukar jag bara köpa sånt här som julklappar till familj och vänner. Brukar även köpa kläder från Erikshjälpen.
Jag har inte kollat upp dom
men jag hoppas att hjälpen går fram i alla fall.
Är med i en organisation som heter Adopt an elder som ger gamla indianer hjälp i Navajo och här vet jag att pengarna går dit dom ska.Har fått vänner för livet i Navajo och har brevkontakt med dom två familjer jag är fadder åt,bägge familjerna är över 80 år och lever i misär.
Men helt klart ska man kolla upp och här vet jag att varje slant hamnar där dom ska,det är dessa människor i Navajo själva bevis på och deras dörr står alltid öppen för mig till deras enkla boning 
Men visst ska man vara uppmärksam då det finns lureri på många håll och sånt gör mig arg att man utnyttjar fattiga för egen vinnings skull.
Jag har tidigare skänkt pengar till organisationer och försökt välja organisationer jag tror på utan att kolla upp i detalj.
Nu befinner jag mig i ett land med mycket fattigdom så nu är det betydligt enklare att dela med sig direkt.

En bra hint om organisationens seriositet är om dom har ett 90 konto. I och med det är dom då kopplade till "svensk insamlingskontroll".
Läs mer om sfi här:
http://www.insamlingskontroll.se/
Själv kanaliserar jag mina gåvor genom bllf sweden, www.bllf.se, för där vet jag att varje krona gör väldigt mycket nytta.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ett 90 konto är ingen garanti för att hjälpen kommer fram.
Utan att nämna organisationen, så vet jag att man 2003 samlade in nästan 1 700 000 för ett projekt utanför Lusaka. Av dessa 1,7 miljoner gick endast 50 000 dollar fram. Det mesta fastnade i utgifter för reklamkostnader, organisationens administrativa kostnader, löner för Medarbetare som arbetade med projektet, (bortsett från de som var frivilliga). Att sedan utbetala pangar mellan regeringar gör att korruptionen tar sin del i det hela också.
90 konto på postgirot är inga garantier för att pengarna kommer fram.
Tyvärr arbetar inga stora organisationer ideellt, de har utgifter också och generaldirektörer som har löner på samma nivå som vilken direktör som helst.
#5 I vilken valuta var de 1 700 000?
"Tyvärr arbetar inga stora organisationer ideellt, de har utgifter också och generaldirektörer som har löner på samma nivå som vilken direktör som helst."
Även "ideella" organisationer har utgifter… Och en direktör och andra administratörer och ledare finns ju där för att organisationen ska fungera.
Jag träffade igår en högt uppsatt representant i en amerikansk NGO här i Namibia. De arbetar i huvudsak med HIV-frågor. De är stora och välorganiserade (har säkert "utgifter"…) men de får också något gjort vilket gör att de i dessa tuffa ekonomiska tider är en av få organisationer som fortfarande har inkomster…
Valutan var från sverige 1.7 milj kr. Insamlingar går mycket till att täcka upp för löner också. Men som anställd i ett biståndsorgan så ser det inte bra ut med lönenivåer på 88.000 kr / mån. när andra inom samma organ måste betala för volontärarbete. Förvisso har denna organisation bytt namn i Sveriga 3 gånger p.g.a allt konstigt runt dem.
Av 1,7 miljoner kom alltså ca 500 000 fram. Lättare att jämföra samma valuta,
Det har du rätt i. Skall skärpa mig med det. När man far runt så blandar man rätt ofta mellan valutorna man hanterar.
Tack för den anmärkningen.
Jag funderar på hur dåligt det är egentligen?
Man kan ju se en välgörenhetsorganisation som ett företag som arbetar med råvaran pengar.
Om ett företag har tillgång till en annan råvara - säg trä från skog - så undrar jag om man lyckas prestera en vinst som motsvarar en fjärdedel av skogens värde?
Man har under många år hört dessa historier om hur hjälp inte når fram men är kritiken rimlig? Jag har fösrtåelse för att människor som tar ett jobb vill ha en lön - även när det handlar om välgörenhet. Jag förstår också att man behöver ha kontor, att man behöver lägga pengar på marknadsföring, att det kotar att förse människor med inbetalningskort osv.

Sedan är ju frågan ibland vad man menar med att nå fram. Låt oss säga att en organisation får 1Kr, av denna går 30 öre till marknadsföring. Pga den marknadsföringen får organisationen in ytterligare 2Kr osv….
Detta var bara en liten tanke…..
Att tro att om jag skänker 100:- så kommer 100:- fram till ett visst land så att man kan köpa och distrubuera majsmjöl värt 100:- till ett svällt drabbat område är inte bara naivt, det är ganska korkat dessutom. Givetvis kostar det att frå fram bistånd, givetvis har en biståndsorganisation omkostnader. Sedan ser detta givetvis väldigt olika ut och olika organisationer är olika "effektiva" i sin organisatoriska del,Transporter, tillstånd osv ser oxå olika ut i olika länder.
Ofta har folk en tendens att gämföra "äpplen och päron" i sådana här samanhang.
Jerker Klang,
#11 Ja, den mediarapportering jag har sett hittills är dålig. Den plockar fram några uppgifter och presenterar dem slarvigt med enda syftet att få folk förbannade och enda effekten att folk slutar bidra.
Det vore mer intressant om någon ville göra en seriös jämförelse. Vilka organisationer lyckas hålla sina kostnader låga samtidigt som man hittar projekt att satsa i som faktiskt ger resultat? Har någon sett något sådant?
Om en organisation faktiskt ser till att pengarna verkligen gör nytta i slutändan så kanske resultatet som nämns i #5 inte år så dåligt?
I Sverige har vi tyvärr en lång tradition av påstått ideella organisationer som plockar in stora statliga och privata bidrag men bara använder pengarna i politiskt syfte.
I det projekt jag själv arbetar i (ingår i UNDP) försöker vi att inte bara göra något utan framförallt få den lokala organisationen att utvecklas så att resultatet finns kvar när vi åker hem. Nu är dock inte mitt projekt ett biståndsprojekt utan betalas av landet självt.
#11 Det jag menade med vad som kom fram var den summa som togs upp i rapporten som dess regering fått tillgång till för projektets skull. Men sedan försvinner med stor sannolikhet mycket mer när den vidaredistribueras till projekten.
Jag skänker pengar till Tjernobylbarnens Oas. Detta då jag har volontärarbetat inom denna organisationen samt känner mannen bakom prodjektet. Jag vet att pengarna kommer barnhem, skolor samt församlingar till nytta. Jag har även vänner som arbetat i kvinnofängelset i Petricov. För mig är det viktigt att veta att de pengar jag skänker verkligen kommer till användning samt att detta följs upp regelbundet även av utomstående. Erikshjälpen är den organisation som stod bakom och stöttade detta prodjekt under flera år.
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.
Jag skänker inte pengar längre. Utan försöker att hjälpa till i närområdet genom att skänka bort kläder o saker som jag inte behöver.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

det är de för höga lönerna som gör att i allfall ja drar mig för att skänka,(mer än det som görs via skattesedlen), kollade på sos barnbyars hemsida i går, och det ser bra ut, 15 % i kostnader o resten ska gå fram, ca 26 anställda , men hittar inga uppgiffter på hur höga löner dessa har,
någon som vet ?? att man måsste ha en lön som går att leva på om man har ansvar i "toppen" det förstår jag , emn vill hitta en org att stötta i såfall som har rimliga löner,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#16 Vet inte hur det ser ut hos SOS barnbyar, men den organisation som jag stöttar, BLLF (www.bllf.se), arbetar med 100% idéela medel.
I vissa projekt kan projektledaren få sina direkta omkostnader betalda samt att styrelsen har sina kommunikationskostnader betalda, men det mesta körs på Skype så inte ens det är speciellt högt.
Så pengar skänkta till BLLF går oavkortat till uppbyggandet och drift av skolor i pakistan. Alla administrativa kostnader betalas av projektmedel från SIDA, Radiohjälpen osv.
Då det dessutom är en ganska liten och väldigt öppen organisation så är insynen inte så svår. Bara att slå en signal eller skicka ett mail så får man reda på vad man vill veta.
Jerker Klang,

svarar på mitt eget inläggg generalsekreteraren har 75 000 i månaden vilket blir 900 000 i årslön, fattar inet hur man kan tycka att det är försvarbart, annars vad jag kan utläsa så jobbar resten utan lön o bara ersättningar för utlägg, mailade o frågade lite om hur deeras policy mot omskärning ser ut och fick ett trevligt mail tebaka, roligt att höra att de jobbar mot detta med omskärelse, bara det gör ju att man blir sugen på att hjälpa, men,,,,, inte när någon för så skyhög lön som en annan inte ens kan drömma om. men det kanske finns nån arbetsmiljö facklig lag elr nått som gör att de är tvungna, jag vet inte,,,
i mitt mail frågade jag efter vd n s lön och om de hadde policy för omskärmning,
SOS Barnbyar förespråkar och praktiserar inte kvinnlig omskärelse. Våra barnbymammor och personal utbildas i effekterna av kvinnlig omskärelse, och denna sed praktiseras inte i våra byar. Kvinnlig omskärelse är dock en urgammal kulturell och religiös sed, och trots att det förbjudits i de flesta länder med grund i olika FN-konventioner, praktiseras det ibland inofficiellt bland vissa grupper i särskilt afrikanska länder. Därför händer det att vi stöter på kvinnlig omskärelse i vårt arbete. Exempelvis händer det att flickor som kommer till våra barnbyar är omskurna, och då försöker vi begränsa konsekvenserna och de besvär som det kan orsaka genom medicinsk uppföljning. På våra förlossningskliniker och vårdcentraler ger vi omskurna kvinnor särskilt stöd eftersom det kan orsaka problem vid förlossningen. Samtidigt arbetar vi för att upplysa kvinnorna om de negativa konsekvenser som kvinnlig omskärelse ger, och uppmuntra dem att avstå från detta ingrepp för deras egna döttrars del.
I många länder deltar vi dessutom i informationskampanjer ämnade att begränsa förekomsten av kvinnlig omskärelse.
Vad gäller vår generalsekreterares månadslön så är den 75 000 i månaden,
Hoppas detta är svar på dina frågor, hör gärna av dig om det är något mer du undrar,
Mvh
Tonya Lilburn
Informatör
#18 Om man är generaldirektör för en stor organisation tycker jag inte 75000 i månaden är något märkvärdigt. Att du inte kan drömma om en sådan lön har knappast med saken att göra.
Jag träffade för ett drygt år sedan en man som satt i ledningsgruppen för ett riktigt stort bolag. Han hade en mycket hög lön. "En som jag inte kan drömma om". Men han hade också krav på sig, arbetstider och skyldighet att finnas tillgänglig "alltid" samt att hans prestationer förväntades vara på topp alltid. "Sånt som jag inte heller kan drömma om".
Det bästa sättet om man vill att alla pengar man skänker ska "komma fram" är ju att själv resa dit och överlämna dem. Jag har en bekant som gjorde så nu i jul.
För den som inte kan tänka sig det utan vill att en organisation ska sköta om urval, administration osv, så får man nog också räkna med att det kostar något. Varför ska människor jobba gratis för att jag inte vill sköta hjälparbetet själv?

självklart behövs löner till de med ansvar , man måsste ju ha råd att jobba fulltid o så är det svårt att jobba ideelt, men jag tycker dte borde vara lite vanliga löner då de som skänker inte har så fett själva offta och under dessa högre tjänster så finns massor av volentärer o frivilliga, så jag tycker det är totalt orimligt,
men alla får tycka som de vill för min del. men för mig är det en avgörande sak om jag vill skänka.
skulle järna åka ned o hjälpa själv men det har jag abselut inte råd med, skänker i nuläget till hemlösa katter i sverige, där finns inte dessa höga löner utan pengarna går fram,