HIV och AIDS hos barn
Varje dag blir c:a 1.500 barn under 15 år HIV positiva och mer än 1.400 barn dör i AIDS relaterade sjukdomar. Mer är 6.000 ungdomar i åldern mellan 15 och 24 blir infekterade av HIV. Då räknar man inte alla barn som är oregistrerade hos myndigheterna.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker att det är extremt sorgliga siffror och om man tänker på hur det kan gå till när de blir smittade så blir det ännu värre.
Jag har hört att vissa vuxna män tror att de kan bli av med sin smitta genom att ha sex med/våldta oskulder. För att de ska vara säkra på att det är en oskuld så går de ner i åldrarna och ibland så är det mycket små barn som blir utsatta.
Detta är bara en skröna. Jag har hört denna också i massa olika varianter och för olika länder. Kan tänkas att den växt p.g.a att det finns urstammar som hade en viss tro när det gällde sex med oskulder. Men denna tro fanns långt innan HIV. Om denna tro och handling fortfarande existerar kan jag inte svara på.
Den växte väldigt snabbt efter ett antal våldtäkter som uppdagades i Angola. En serievåldtäktsman hade våldtagit ett stort antal barn och var dessutom HIV positiv. Om skrönan tog fart då eller startade då kan man bara gissa sig till nu.
Det vore intressant med en artikel om vad som görs för att motverka hiv/aids. Jag vet att det förekommer insatser i form av information men även att läkare lägger mycket tid på förebyggande medicinering ex vid barnafödande av smittade mödrar.
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.
Man kan inte medicinera och få ett skydd mot HIV. Den medicinering man gör är för att bromsa utvecklingen av AIDS. Sedan är inte problemet störst vad gäller infekterade mödrar som föder.
Det största problemet ligger inom sexhandeln och mäns mentalitet gentemot sjukdomen. Man arbetar för fullt med att informera om spridningen av HIV och vad som är viktigt att tänka på för HIV infekterade personer. Håller fakstiskt just nu på med en artikel om detta och den blir snart klar.
Ser fram emot den artikeln! Det är alltid intressant att se vad som sker och hur det förebyggande arbetet fortgår. Detta är en fråga jag inte är så insatt i så det ska bli riktigt intressant!
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

För några år sedan jobbade jag med ett FN-(stockholmsgruppen)project om positiv utveckling söder om sahara, och framförallt sjukdomsförebyggande. Var väldigt positivt att läsa om alla lokala project som görs för att informera. Ngt av det som verkade ha varit väldigt lyckat var teater och serier för att få barn att förstå. Också att stödja kvinnans ställning i samhällen.
#6 Att för kvinnor få en rättvisare ställning är något som de flesta afrikanska länder måste jobba hårt med. Dels för att få ett bättre argument mot kampen av spridningen av HIV, men självklart också för att samhällena skall få en mänskligare syn på flickor och kvinnor. Tyvärr så tror inte jag att detta kommer att ske i någon större utsträckning under de närmaste decennierna.

#7 tyvärr håller jag nog med dig där, finns ju en del positiva exempel, uganda har väl jobbat med kvinnors ställning och nått en del positiva resulta, men generellt håller jag med.
#7 Skulle vara intressant att läsa mer från dina erfarenheter om kvinnor och barns utsatta position av HIV och AIDS från deina erfarenheter.