Bistånd & utveckling iFokus

Bistånd & utveckling

Etikettsjukdomar
Läst 952 ggr
Yfver
0

Bumi Bwesu Support Group

Att leva med HIV är inte lätt. Och ännu svårare är det för de som lever i fattigdom. Här kommer en kort historia om Bumi Bwesu Support Group och effekterna av att leva med HIV.

Bumi Bwesu Support Group bildades i Nkandabbwe som är beläget strax utanför Sinazeze i Zambia.

Deras syfte med gruppen är att stödja varandra och ge den hjälp och information som gruppen behöver för sin överlevnad.  Att ensam försöka övervinna alla hinder och ta sig genom allt som hör till HIV/AIDS är fruktansvärt jobbigt och svårt. Alla i gruppen har familjer och barn och är HIV positiva och är registrerarde hos Network of Zambian People Living with HIV/AIDS (NZP+) tillhörande Sinazongwe distriktet.  Att vara registrerad är ett måste om man skall få hjälp, men den är inte gratis förstås.

Bumi Bwesu Support Group

Bumi BwesuSupport Group

Översta raden från vänster till höger

Alex Simapuyu 43, Josephine Pullumuna 44, Maria Siatyali 34, Grace Siaso 33, Alex Masangu 3,

Nedersta raden från vänster till höger

Belita Ntiiti 43, Ricky Chidinka 43, Medina Siamilanisu 43 Florence Siamalolo 29

Vad gör då gruppen? Tillsammans går de ut och försöker att samla in pengar för olika ändamål, som t.ex. att köpa grisar och getter för att starta en inkomstgenererande verksamhet. De måste komma igång med något för att klara av de kostnader det innebär att vara HIV positiv. De har blivit tilldelade en plats långt utanför övriga samhället och precis bredvid en kolgruva. Marken runt omkring är så gott som svart överallt p.g.a allt koldamm. Djuren som de lyckas köpa blir inte långlivade då de även får i sig av koldammet hela tiden, vilket i sin tur gör att de grisar och getter de köper blir väldigt dyra. Getterna genererar inte lika mycket mjölk som andra getter, och grisarnas kött blir inte av samma kvalitet som andras. Att försöka odla något är inte lönt då marken ser ut som den gör. Så det som de verkligen försöker att samla till är för att köpa en bit mark på ett bättre ställe.  Men det viktigaste som dessa insamlingar går till är resor till doktor och kostnaderna för de mediciner de behöver. I och med att de är registrerade hos NZP+ ger dem fri läkarvård, men för att ta sig till doktorn i Maamba koster det per person 15.000 kwatcha, ungefär 20 kronor, vilket är mycket dyrt då de inte har någon inkomst alls annat än den som gruppen kan tigga eller få ihop genom föräljning av getmjölk. Gruppen består idag av 11 medlemmar och tillsammans med sina familjemedlemmar så är det totalt 101 personer som involveras i gruppens situation. Ingen familjemedlem till gruppen har eller kan få arbete. I  området där nästan alla känner till alla går det inte för en som har HIV att få arbete och lika svårt blir det för dess familj.

Alex Simapuyu säger:

-Jag har en familj på totalt 13 personer och min fru kan inte få jobb då alla i området vet att jag har HIV. Mina 13 barn kommer troligtvis inte att få gå i skola då jag inte har råd att låta dem gå där. I byskolorna runtomkring är de inte välkommna då rädslan att bli smittade är för stor. Jag behöver åka till läkare en gång per vecka och ARV mediciner kostar för en månad c:a 136 kr, med resorna blir det ungefär 216 kr. För att försörja familjen  kostar det 105 kr (200kwatcha/dag/person)  och jag kan inte få jobb. Arbetet jag hade blev jag uppsagd från då chefen fick reda på att jag är HIV positiv. Så jag ber till gud varje dag att ta hand om min familj. Allt detta bara för att jag fick dåligt blod på sjukhuset efter en olycka på arbetsplatsen för 5 år sedan.  Vår by har stött ut oss så nu bor vi här i området bredvid gruvorna.

Så här ser det ut nästan överallt. Vanligtvis är det någon familjemedlem, oftast mannen, som var ute på snedsteg och blivit smittad. De som är utsatta och sjuka och blir vanligtvis tilldelade mark i områden där ingen annan vill ha mark. Myndigheterna kan inte sälja marken eller så är området inte möjligt att bruka på, då ges den till organisationer som kan använda den till sina behov, och staten kan lägga till det i sina rapporter på vad som görs för biståndspengar t.e.x. En normalinkomsttagare i området tjänar c:a 50.000 kwatcha per månad, vilket idag är c:a 70 kr. Det kan vem som helst förstå att det inte finns en möjlighet att få ihop. Detta gör att man måste göra avkall på vissa saker, och det blir resor och mediciner som man tar bort.

För att få träffa läkare måste man också ha ett registreringskort. Utan det blir det ingen läkarhjälp och man kan heller inte köpa de mediciner man behöver utan kortet.

Hur skall de överleva? De gör det inte, iallafall inte en längre tid. Det låter grymt men det är fakta och verkligeheten för de flesta Afrikaner som är HIV positiva. De måste tänka på vem de träffar p.g.a att den simplaste förkylning kan göra så att AIDS bryter ut. De bör för att leva med HIV ha en strikt diet och äta regelbundet. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag bör intas varje dag och då givetvis föda som hjälper till att underhålla immunförsvaret. Detta är omöjligt för majoriteten av alla med HIV då kostnaderna är för höga. Under min tid i Afrika så träffade jag många som man blev vän med och jag såg många dö i sviterna av AIDS, även barn. Det var oerhört svårt i början, men hur grymt det än låter så vänjer man sig efter en tid. Sorgen över en förlorad vän fortsätter att följa mig men jag kan efter att ha sett så många, därav 17 vänner, hantera det på ett sätt som gör att man orkar med det.

Lite fakta om HIV/AIDS

Överföringen av HIV sker vanligtvis på 3 olika sätt.

1. Genom sexuell kontakt och utbyte av kroppsvätskor, sperma och vaginalsekret.

2. Utbyte av blod som när man t.ex delar sprutor som vart i kontakt med smittat blod och blodtransfusion.

3. Prenatala orsaker som utbyte av kroppsvätskor mellan moder och barn. Då via moderkakan, vaginal sekret vid födsel och från mjölken vid ammning.

Det finns inga belägg eller bevis för att HIV sprids vid icke sexuell nära kontakt som kramar eller pussar, via luften, insektsbett, vatten eller livsmedelshantering. I de flesta regioner i världen så överförs HIV främst via samlag.

Forskare har upptäckt HIV-virus i saliv från smittade individer, men inga bevis finns att viruset sprids genom kaontakt med saliv, urin, avföring, svett eller tårar.

Det finns många missuppfattningar om HIV/AIDS. Varhelst en ny sjukdom hittas kommer rädsla och brist på information leda till att vissa människor har en felaktig uppfattning om sjukdomen. Folk går runt och berättar historier om en vän till en vän….. och historien ändras i takt med att fler människor bär ut dem. Så det är mycket troligt att personer i slutet får en helt fel uppfattning om sjukdomen. Så det är inte konstigare än så varför man får de underligaste frågor ställda och skrönor berättade, och det har inget med låg IQ eller avsaknad av utbildning att göra.

HIV står för Human Immune deficieny Virus (Humant Immunbrist Virus). Det angriper cellerna i immunsystemet och stänger till slut en smittad persons immunförsvar genom att attackera T-cellerna. T-cellerna angriper främmande bakterier, virus och sjukdomar. Eftersom kroppen inte kan kämpa mot sjukdomar, bakterier och virus hos en smittad person, så är denne mycket sårbar. En person smittad med HIV är då HIV-positiv.När fler T-celler har förstörts än gjorts så går en HIV-positiv till att ha utvecklat AIDS.

Det finns två typer av HIV, HIV1 och HIV2 helt enkelt. HIV1 startade i Östafrika och är orsaken till de flesta AIDS-fall i USA och Europa. HIV2 startade i Västafrika och angriper vanligtvis länder i tredje världen. HIV1 och HIV2 är olika virus, men båda gör så att en person kan utveckla AIDS och angriper immunförsvaret på liknande sätt. HIV tar lång tid på sig att uppvisa symptom, upp till flera år. En person som smittats kan leva flertalet år utan symptom och väldigt få i flera decennier. Allt sedan början av 80-talet har c:a 24 miljoner dött i sviterna av AIDS, och man är inte helt på det klara över källan till HIV. Det finns många teorier om det och många forskare anser att de härstammar från schimpanserna och bergsgorillorna.

HIV viruset kan inte växa av sig själv, utan de behöver näring från våra celler för att växa och tillta i antalet. HIV angriper våra viktigaste celler i kroppen, T-cellerna som är vårat försvar. Symptomen  kan i början visa sig på två olika sätt. Antingen får vi en influensa liknande infektion kan pågå 1 till 6 veckor, eller så får man en infektion som inte visar några symptom alls, vilket är den farligare formen av utbrott då en person kan överföra HIV viruset utan att ha en aning om det.HIV är ett intelligent virus som skapar sitt eget försvar mot t.ex. behandling. Efter 6 till 12 veckor är detta HIV försvar så starkt att man genom tester kan se om någon är HIV-positiv. Om en person som är smittad inte får någon behandling tar det ungefär 9 år från smittotillfället, till att ha utvecklat AIDS. AIDS som står för Acquired Immuno Deficiency Syndrome och uppstår när immunförsvaret inte längre kan stå emot angrepp eller hot av någon form, och den minsta lilla snuva kan vara förödande.

Text och Foto Jan Yfver