Handel med föräldralösa
I både Asien och Afrika förekommer människohandel än idag. Det är framförallt föräldralösa barn som utsätts för detta. Många turister som kommer för att besöka hem för föräldralösa gör det för att inspektera barnen. Man gör upp allt på plats med föreståndare och myndighetsperson för att kunna få hem "sitt" barn. Barnen köps och sedan har man ingen kontroll på vilka som detta barn hamnar hos.

Många länder kräver endast att papperen från det land barnet kommer är OK.
Och eftersom denna handel pågår ända upp på myndighetsnivå så är den svår att komma åt. Nu har vi i Sverige lite andra regler som stoppar upp detta men det förekommer att barn köps av Svenska par också.
Detta låter ju illa… Vart har du funnit dessa uppgifter?
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.
Dessa uppgifter har jag fått från olika personer i både Zambia, Tanzania, Indonesien och Indien. Har själv blivit erbjuden att ta hand om barn och att deras kontaktperson på olika instanser sköter allt.
Många orter där det råder extrem fattigdom gör man nästan vad som helst för relativt små pengar i våra mått sett.
Sen att det förekommer handel med barn och att det inte skulle existera från eller till svenskar är fel.
Faktum är att man ser till att den person med svenskt medborgarskap som flyttat till sverige har en på papperet son eller dotter från sitt hemland, denna har då köpt eller fått betalt för att ta hand om ett barn. Detta är det vanligaste sättet att handla med barn inom Sverige.
Den organiserade verksamheten med människohandel är svår att komma åt då personer med inflytande finns på myndighetsnivå i olika länder.
Okey, låter intressant. Jag kanske ska presentera mig själv och mina tankar lite. Jag är uppväxt med en mor som var missionär innan jag föddes och har många vänner som är uppvuxna utomlands under missionsuppdrag deras föräldrar åtagit sig. Jag brinner för fattigdomsbekämpning och utbildning. Då jag är färdig lärare i januari 2013 har jag börjat söka runt efter olika kontakter för att arbeta med dessa frågor samt utbildningssituationen utomlands. Så jag kommer följa den här sidan med stort intresse.
Problematiken med import av barn genom felaktiga dokument är utbredd, detta konstateras även av migrationsmyndigheterna. Jag har stämt av dina uppg. mot SIDAs fattigdomsutredning och även dessa bekräftar dem. Det är intressant att se att vi trotts vår hårt kontrollerade imigrationspolitik ännu inte kan kontrollera handeln med barn.
Så länge det finns fattigdom i världen och utbredd korruption så kommer nog detta problem tyvärr att finnas kvar. Att hitta de som håller på med denna handel för ekonomisk vinnings skull är det svåraste. Många barn hamnar inom sexindustrin, speciellt i länder där man har stor turism som har problem med sexindustrin. Stor del av den handel som sker med barn har med sexindustrin att göra. Där skall man lägga krutet och kanske glömma "Svensson" som köpt ett barn för att det var enda sättet, eller tillfället, för dem att få ett.
Där tycker jag man borde titta lite genom fingrarna vad gäller detta ämne också. Jag menar att många av de barn som det handlar om kommer till en mycket bättre tillvaro och samtidigt en ljusare framtid.
Ett exempel är att ett brittiskt par som fått ett barn från Imdonesien med hjälp av korrupta myndighetspersoner. Man hade alltså köpt barnet och fått det till Storbrittanien genom falska dokument och mutor. Detta par, när det uppdagades, fick efter en lång process, med barnet omhändertaget och skickad mellan olika instanser, inte behålla barnet och kraftiga böter. Paret hade inga problem i hemmet eller något förflutet som gjorde dem olämpliga som adoptivföräldrar. Med detta facit i hand och att barnet blev satt i ett fosterhem gör det säkerligen inte bättre för barnet än om det fått stanna hos paret. Där skulle man sett genom fingrarna för barnets bästa. Sedan förstår man ju att man vill statuera exempel genom att visa allmänheten att detta inte accepteras och man har "kontroll" av detta.
Jo det är klart. Men det finns mycket kring barn som är upprörande. Vi kan bara vända luppen mot vår egen flyktingpolitik. Det finns ringa stöd för de barn som kommer hit. Periodvis har de ansets vara ankare för att resterande delar av familjen ska kunna komma in i Sverige. Detta trotts att familjerelaterad invandring till ensamkommande barn knappt uppnåt 5-10%. Barn som lever gömda har trotts de riktlinjer som FN har lagt fram inte möjligheter att söka sjukvård. De kan avslöja sina familjer genom att gå till skolan samt skolan kan avslöja familjerna då socialtjänsten har anmälningsplikt. Lika så står utlämningslagen över sjukhusens sekretess och barnen kan vid sjukdom avslöja sina familjer.
Barns bästa sätts inte i första hand i många avseenden när det kommer till politik. På samma sätt utvisas barn med hopplöshetssyndrom (apati) för att staturera exempel. För att leva i ett humant land så är det otroligt mycket som är fel.
Trafficing förebyggande åtgärder är ett måste men även en förbättrad imegrationspolitik i alla EU länder som ger flyktingen mänskliga rättigheter. Det är trotts att det är fastslaget att flykt är en mänskligrättighet reglerat i lagar som omöjliggör laglig flykt till Europa.
Arbetet kring barn måste förbättras i så otroligt många avseenden!