Bistånd & utveckling iFokus

Bistånd & utveckling

Etikettafrika
Läst 971 ggr
Yfver
0

Zambia - Korruptionen

I Zambia råder en fullständig korruption i samtliga led från makthavarna ända ner till lokalbefolkningen. För att klara sig igenom en problenfri tillvaro bör man vara beredd på att kunna betala med pengar eller varor nästan vad du än skall uträtta. T.ex. om man vill besöka skolor i ett distrikt så är det många som vill ha betalt på ett eller annat sätt.

Skolministeriet, rektorer lärare och t.om migrationsmyndigheter. Kan man inte det eller inte vill så kommer man inte långt utan problem att lösa.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns det något sätt att komma till rätta med detta på?

Yfver
0

Det gör det säkert. Problemet är att utländska myndigheter inte kan tala om vad man skall göra i respektive land. Tyvärr är det så pass utbrett och öppet i många länder att det liksom hör till. Man har accepterat det och ingen kan eller vill göra något.

Chestnut
0

Samma problem finns i de flesta u-länder med dåligt fungerande stat. Om man som utländsk ska besöka måste man dels ha stenhård koll på sina rättigheter och lagparagrafer att referera till samt, tyvärr, en lättillgänglig muta för att undvika en natt i arresten i värsta fall.

Med vänliga hälsningar
Chess

Yfver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Om man är i fel by och man börjar åberopa vilka rättigheter man har och talar om för polisen vilka lagar som gäller så kan man råka riktigt illa ut. I många asiatiska länder så är det på många håll den lokala polisens lagar som gäller. Visst har de nationella lagar men lagen är polisen. Man skall som du säger absolut ta reda på hur det landet man besöker fungerar, men man måste också anpassa sig till något som man absolut tar avstånd från eller totalt ogillar. Jag vet många, speciellt ungdomar som har satt sig emot på fel ställe och fått inte bara en dag i arrest utan dessutom blivit åtalade och kan inte göra något alls.

Bemöt alla myndighetspersoner, oavsett vilket land man är i, med ödmjukhet och låt dem bestämma, då kommer man oherört långt, och kan i bästa fall öppna många dörrar.

Polischefen i Sinazeze blev en vän då han fick bestämma hur saker och ting skulle skötas i hans by. Jag lyssnade på honom och gjorde som han sa, fastän det bar mig emot ge honom ett paket cigaretter när jag hade vägarna förbi, i 8 månaders tid. Men fick i gengäld en lättare tillvaro i regionen än vissa andra jag känner till.