Mat det viktigaste
2011 så lider c:a 178 miljoner barn av undernäring. Av dessa kan man räkna med att 5 miljoner kommer att ha avlidit innan årets slut.
Varför skall det vara så svårt att få livsmedelsdistributörer och företag att skänka detta överflöd som kastas för att det är fel form eller inte rätt vikt i paketen m.m?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan man ju fråga sig. Antagligen så är de så giriga att de anser att det skulle sänka deras vinst om de ger bort någonting.
Jag har själv haft samma funderingar när det gäller kläder som inte blir sålda enns på rea. Dessa kläder klipps sönder och slängs i conteinrar istället för att skeppas iväg till behövande. Om de tycker att fraktkostnaden blir för stora så kan de ju i alla fall ge bort kläderna till behövande i Sverige.
Egentligen borde det vara så enkelt att man skänker detta till dom som så väl behöver,varför ska vi sitta i överflöd medans andra lider? en orättvisa utan dess like det gör ont i mig när jag tänker på det 
Om vi gräver på våra vindar och i gammla lådor finns hur mycket som helst som kan skickas till dessa människor,kläder,möbler,saker allt finns som vi har stuvat undan och som bara ligger och dammar men som skulle göra nytta hos den som saknar allt.
Ska det vara så svårt för livsmedelsdistubitörer att dela med sig,tänk om dom själva saknade mat för dagen.Jag blir så bedrövad och arg för vi kan göra så oerhört mycket för både vuxna och barn bara viljan finns.
Jag har mycket svårt att tro att det är något enkelt att skänka överbliven mat till någon på andra sidan jordklotet. Jag har hört att det finns organisationer som med visst besvär tar hand om överbliven mat lokalt och lyckas använda det i härbärgen och liknande. Men att skeppa iväg det? Hur tänker ni kring fraktkostnader, hållbarhet etc?
Det är lätt att tycka men det är större om man faktiskt kan presentera hur lösningen ska se ut.
#3 Det har du helt rätt i att frakten och hållbarheten inte fungerar till olika länder men om man tänker på sitt eget land som vi i Sverige finns ju massor av hemlösa och fattiga där skulle dom kunna skänka överflödet och då fungerar det med frakt och hållbarheten om man gör det inom sina lokala orter.
Ett land som USA tex där det också råder fattigdom även där kan man på lokala orter göra sig det besväret att dela med sig av det ätbara som blir över.
Det finns ju massor av små enkla lösningar man kan göra lokalt på orten man bor om man tex äger en matvarubutik eller en restaurang men jag tror många räds för besväret medans andra får gå hungriga.
#4 Inrikespolitik får nog diskuteras på någon annan sajt…
Det som jag först och främst tänkte på är konserver och torrvaror.
T.ex. så var jag i kontakt med en stor livsmedelstillverkare som tillverkar torrvaror mestadels. När man har förpackat produkten och i en slutkontroll upptäcker man att mängden inte motsvarar den uppgivna vikten på paketet. Dessa lyfts undan, det lilla som inte går för kassering får personal ta del av, och kastas. Man packar inte om varan med rätt mängd. Detsamma om paketet har fått något fel med stämplingen av datumen eller att det är något avikande på emballaget som inte överensstämmer till fullo, så kasseras det, även innehållet. Dessa mängder är enorma om man tittar på alla tillverkare. Skulle man då t.ex genomföra en gemensam insats, vet inte exakt hur ännu, så skulle den totala kostnaden för att frakta det inte vara så stor. Man lägger ner oerhörda summor på att ta hand om detta avfall, som okså kostar pengar istället för att göra något med det. färskvaror är ju förståeligt att det inte fungerar men konserver och torrvaror behövs det bara en start för att komma igång. Det funkar med kläder så varför inte med livsmedel? (Även om secondhand kläder mestadels är för profit)
Den dagen jag besökte en fabrik för att tala om detta så stod det c:a 300 kg torrvaror som skulle kastas.
# 5 Oj politisk är det absolut sista jag är tar helt avstånd från den
,försöker enbart med mitt eget enkla tänk få fram lösningar till svältande vilket man kan använda sig av världen över.Det finns många sätt att agera på och följde fler med i den strömmen skulle det kunna ge mat åt många om inte hela jordens befolkning men det skulle kunna mätta många hungriga magar och det är ju det absolut viktigaste dom som svälter,att mat och vatten når fram till dom.
Ser ju hur det ser ut i Liberia och i Navajo men ofta tyvärr när det kommer till hjälp i u-länder och andra länder blir många rädda för besvär och drar sig undan,det är hemskt att se och något jag bevittnat på plats i Navajo.Man blir ruskigt bedrövad av inställning från många men sen finns ju också alla eldsjälar som gör sitt allt för dessa.Är engagerad i en organisation som varje vår och höst kör foodruns i reservatet där både vuxna och barn får mat och kläder.Varje månad stöttar jag två gammla familjer som jag är fadder åt,en boendes på Third Mesa den andra i Pinon AZ under fruktansvärda förhållanden.På såna platser behövs vår hjälp och min fadderpojke Isaac i Liberia är ett bevis på hur vår insats kan ge dom ett drägligt liv.
Han ska om ett par år stå på egna ben,håller nu på med en fin utbildning som kommer att ge honom jobb.Denna kille lämnades av två aidsjuka föräldrar som liten pojk,en underbar grabb som ser ut att bli en fin människa och han är ett bevis på att våra insatser kan göra så mycket.Mat för dagen,kläder och någonstans att bo.Det viktigaste av allt är att detta når fram till dom behövande.Där måste vi agera så det blir genomförbart.
Som Yfver också skriver,torrvaror är ju något som kan skickas till dessa länder och jag bli bestört när jag läser det stog 300 kg torrvaror som skulle kastas.Ryys när så många skriker av hunger världen över.
Rätta mig om jag har fel men skickar inte bland annat EU en väldigt massa mat till bland annat Afrika i form av bistånd? Det kan vara jag som missförstått min lärare men det vi har pratat om är att EU gör just detta så att det ska finnas mat där nere, nu är det ju ändå underskott på mat men egentligen är det inte det man borde prata om.
Hur bra är det att EU skickar bistånd till då länderna i Afrika till exempel?
Visserligen blir vi länder i EU av med vårt överskott som vi inte behöver, och jag är väldigt säker på att de som skickar iväg maten känner sig jätte duktiga och snälla som gör det här. Men det är fruktansvärt dåligt för Afrikas industri. Jag försöker inte säga att vi ska sluta skicka bistånd, för att bara skära av biståndet, allt på samma gång är inte en möjlighet. Men borde vi inte börja tänka lite mer logiskt och vettigt på vad vi gör med vårt överskott. Så att istället för att vi ska skicka våra billiga varor, kanske det är dags att vi fokuserar på att hjälpa de att få igång deras industrier istället för att arbeta emot de. Nu beror ju det även på landets politiska situation.
#8 Visst skickas det redan mat till behövande. Majoriteten av den mat som skickas går till stora uppsamlingsläger där flyktingar samlas. Sedan när något stort händer som en naturkatastrof så sänder man genast bistånd till dessa områden.
Du har helt rätt i att det är mycket bättre att satsa på den egna industrin och satsa resurser på det. Problemet är att där marken inte är speciellt bördig eller på andra sätt gör att man inte kan odla framgångsrikt, är dit lokalbefolkning oftast tildelas mark då stora industriella intressen eller liknande tar plats.
Nu finns det en massa farmer och jättemycket som odlas på de flesta platserna. Dessa områden intas av utländska intressen som bygger upp en verksamhet för export av diverse produkter. Väldigt lite av det går till det egna landet då vinsterna inte finns där. De få områden där det finns lokala farmare räcker inte till att försörja en region, och framförallt så har inte alla råd att köpa mat p.g.a att inkomsterna är alldeles för små.
Och för att svara på hur bra det är att skicka livsmedel. På de flesta områden vi varit på så blir lokalbefolkningen rätt passiv om det skickas för mycket. Man har en mantalitet som gör att man inte försöker själv om man hjälper ett område för mycket.
Men det som jag har som idé med livsmeddel som kasseras är att försöka få det till hem för föräldralösa barn, sjukhus och liknande institutioner. Dessa får inte den hjälp från det egna landet att föda allihop ordentligt.