Sjukvårdsartiklar
Jag har ju jobbat i vården större delen av mitt liv och på varenda sjukhus så finns det ett överflöd av material i olika förråd och källare.
Det sista har jag medverkat i populationsstudier och verksamheten skulle läggas ner. Vi samlade ihop mängder med material såsom stora påsar plaströr med lock (för urinprovstagning) En felbeställning som hamnat i ett förråd för att ingen skickat tillbaka ordern.
Vi hade en mängd rostfria bäcken, tvättfat, deciliter/litermått. EKG-apparater med lådvis med papper till. En fullt modern tandläkarstol. rullstolar, massor med blodtrycksmanchetter med mycket mera.
Detta gick med en sändning till Kongo genom en aktiv läkare.
Tänk om vi kunde rensa i gömmorna på våra sjukhus…
/Maria
Jo det vore bra.
Vet att en läkare i Danmark som gjorde samma sak. Han kontaktade en del apotekare och fick ihop en massa mediciner. Dessoutom så fick han ihop en massa sjukvårdsutrustningar också. Detta tog han till Nigeria och hjälpte många kliniker där.
Dessutom så lyckades han få ner massa utrustning från den Danska hjälpmedelscentralen också. Det var istort sett sådant som skulle kasseras. I en lokal i Ngodo så sitter nu ett tiotal handikappade ungdomar och renoverar dessa till förmån för behövande i Nigeria.