Bistånd & utveckling iFokus

Bistånd & utveckling

Etikettprojekt
Läst 1666 ggr
Yfver
3

Vattenpumpar

Det är lätt och förstå att många av världens barn behöver rent vatten. Projekten är många men väl fungerande är sällsynta. Efter besök i ett antal länder är resultaten nedslående och lika i stort sett överallt. Vad är det som gör att organisationerna ratar dessa enkla fungerande metoder framför dyra tekniska installationer?

UNICEF gjorde för några år sedan ett stort projekt med vattenpumpar i Afrika. Man borrade efter vatten och upprättade vattenpumpar. Dessa var väldigt efterlängtade i de områden de installerades och byarna fick närmare för att hämta vatten. Allt gott och allt bra och rapporterna strömmade in om det lyckade vattenprojektet.

Men sedan efter ett tag så uppstod det problem med dessa pumpar. De behöver underhållas och repareras efter ett tag. I och med att det var tekniskt avancerade pumpar för dessa länder och reservdelar var inget man hade på lager. Byarna som fått denna pump upprättad har inte den ekonomi för att de skall kunna underhålla dem. Det kostar med delar, en tekniker måste komma ut på plats och reparera som också kostar en hel del.

När man sedan frågar UNICEF om de inte kan hjälpa till med underhållet på dessa, så blir svaret nästan alltid: Finns inga resurser för det eller som man på en del paltser sa rent ut att: Det kostar för mycket.  Ändå så fortsätter man idag att sälja dessa pumpar. För c:a 3.500:- kan vem som helst köpa en pump som installeras i ett land som UNICEF avgör vart de skall. Man har rapporter där man visar att man hjälpt den och den skolans barn och byar som fått dessa m.m. För underhållet så utbildas lokala tekniker för en region, men som är för dyr för skolan, byn eller där man har en pump upprättad.

Vet inte hur många byar och skolor jag besökt med i stort sett samma reultat. Trasiga vattenpumpar, demonterade vattenpumpar osv. Vattenprojekten är många och med lika många olika lösningar. Sedan hittade jag den så kallade rep pumpen. En mycket enkel lösning och som dessutom är väldigt lätt att underhålla. Man behöver ingen utbildad tekniker om de går sönder, för dessa kan man själv laga om så behövs.

Vad behövs då för detta. Ett hjul (Bästa hjulet ett cykelhjul utan däck och slang),  vev, rep, ett antal gummikolvar, plaströr, ett litet hjul (för att styra in i röret) och tappkranen. Kostnaden för detta mellan 25 och 80 kr beroende på vilket land man är i.

Varför tar inte UNICEF och satsar på dessa enkla installationer, som är driftsäkrare, billigare och kan repareras av lokalbefolkningen på plats? Det finns många teorier om detta men ingen har kunnat gett mig ett konkret svar.

Text och Foto: Jan Yfver/Ann Gao

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller helt med om att man måste anpassa hjälpen efter landets förutsättningar. Att installera allt för avancerade hjälpmedel är även i mina ögon helt bortkastat eftersom underhållet då blir eftersatt så som du beskriver i artikeln.