Ta hand om varandra!
Det är så många tankar runt det ofattbart fruktansvärda som hände i Örebro. Vad vi kan göra här och nu är att finnas för varandra. Ingen ska behöva vara ensam.
Från Röda Korset:
"Chock, oro och sorg. Masskjutningen i Örebro har påverkat många, överallt. Vi är på plats för att ge krisstöd och visa att det finns många medmänniskor som bryr sig. Nu behöver vi finnas till för varandra.
Efter hemska händelser är det naturligt att känna ökad oro eller sorg, även om man inte direkt känner någon som drabbats.
"Funderingar på hur det ska bli kommer och går, men viktigast är vad vi kan göra här och nu. Att finnas till för varandra, ingen ska behöva vara ensam i detta", säger Petra Åhlund som är volontär i Örebro."
.
"– Vi möter sorg och förtvivlan. Vi finns här för att lyssna och stötta alla som är berörda, säger Åsa Broström Molin, insatsledare på Röda Korset i Örebro.
Efter masskjutningen på Risbergska drog vi snabbt igång vårt krisstöd. Många mår dåligt och det är viktigt att det går att få hjälp och finns krisstödjare att samtala med.
Vi kommer finns på plats i Örebro så länge det behövs. För barn och unga som vill prata med någon online finns också vår chatt Jourhavande kompis. Det är gratis och du chattar helt anonymt."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Röda Korset 💝
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
❤️
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
💞
❤️
🤗