Bistånd & utveckling iFokus

Bistånd & utveckling

Etiketterövrigtsecond-hand
Läst 25 ggr
Magi-cat
2

Second-hand, sopberg och miljön

Hur tragiskt är det inte med dessa växande sopberg i u-länder i Afrika!

Nu kanske man hoppas på en förändring till det bättre med den nya lagen om återvinning av textil. Men tyvärr är det väl inte så enkelt.

Från artikeln i länken nedan:

"Den bistra sanningen är att det inte finns något system som klarar av den mängd av slit- och slängkonsumtion som modeindustrin bidrar till. Att återvinna textilier är mycket svårare än att ta tillvara på metall och glas. Plaggen måste vara torra och rena. Dessutom består kläder ofta av både olje- och växtbaserade material, som måste återvinnas var för sig.

I dag finns bara en enda anläggning i hela Sverige som klarar det.

De kläder som samlas in kommer därför med stor sannolikhet att hamna på hög eller brännas upp,"

" Att man börjar samla in mer kläder löser inte problemet. Om mängden som lämnas dubbleras utan att den lokala efterfrågan ökar kan det bli ett problem på den globala marknaden, säger han till TV4.

Redan i dag exporteras majoriteten av alla kläder folk skänker. Kedjan Myrorna har erkänt öppet att det finns en risk att plagg som lämnas in hamnar på ett ”mindre bra ställe”. Om trycket ökar finns en stor risk att de slutar på en soptipp någon annanstans i världen, säger varuförsörjningschefen Matilda Wester till SR."

"Hur man än vänder och vrider på saken är sanningen uppenbar. Konsumtionen av ultrasnabbt mode måste minska. Den urballade shoppingkulturen, påhejad av sponsrade influerare på sociala medier, måste få ett slut."

https://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/nej-second-hand--raddar-inte-miljon/

Ja, hur ska man göra och inte göra? Positiva förslag välkomnas.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rea på kläder blir inte bättre för att man tänker återvinna plaggen.
Sindri
1

Ja, det där med kläder på second hand har jag funderat en del på på sista tiden.
Själv har jag handlat secondhand i över 50 år, och det har varit ungefär på samma sätt i butikerna ända till för kanske 5 år sedan.
Allt efter att second hand blivit mer och mer populärt har utbudet av kläder i butikerna ändrats.
I vissa butiker i Stockholms city kan man lätt se att de bara vänder sig till ungdomar. Jag tycker det är väldigt tråkigt. Trasiga kläder är väl inte så gångbart, såvida det inte är något som lätt kan åtgärdas som en fåll.som släppt, en söm som.spruckit etc.
Jag har länge undrat var allt det andra utom de mest trendiga, eller rena designerplagg tagit vägen.
Väldigt tråkig utveckling. Själv letar jag mest efter tygkvaliteter och vackra mönster och jag betalar gärna för det, och det gör inget om det finns lite fel på plagget eftersom jag ändå skall klippa och sy om.
Samtidigt tycker jag så synd om de sämre bemedlade som inte längre har samma chans att hitta bra kläder till låga priser.
Det borde vara förbjudet att exportera sopor. Jag kan förstå att fattiga länder tar alla chanser till inkomster, men vi som har en annan standard borde inte utnyttja det. Det är både omoraliskt och oetiskt.