Rent vatten - en källa till liv
Läkarmissionen bedriver vattenprojekt i flera länder som drabbats av konflikter och naturkatastrofer, Tillgång till rent vatten och sanitet är en förutsättning för liv, hälsa och hållbar utveckling.
Under 2022 lät Läkarmissionen borra och restaurera 561 brunnar, byggde 8821 latriner och hundratusentals människor fick tillgång till rent vatten i bl.a. Etioien, Niger, Sudan …
"Första klunken rent vatten någonsin
"Tänk att jag fick uppleva denna dag", säger Rebecka när byns första brunn invigs. Ända sedan hon var barn, har Rebecka varje dag vandrat nästan fem kilometer för att hämta vatten i floden. För att sedan bära hem den tunga dunken på huvudet."
"När vattnet är rent behöver ingen längre få diarré eller andra livshotande sjukdomar, för att de har druckit av smutsigt flodvatten.
Det blir också säkrare för flickorna som ansvarar för att hämta vatten. I vissa byar måste de vandra över en mil till närmaste vattenkälla. De går ofta ensamma, överfall och våldtäkter är inte ovanliga. Nu när flickorna slipper det tunga ansvaret kan de i stället gå i skolan. Det gör att de kan få en framtid, de kan påverka sina egna och sina familjers liv."
Om du vill ge en vattengåva:
källa: Svenska Journalen 1/2024
samt utskick från Läkarmissionen
bilder från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Rent vatten borde tillhöra dom mänskliga rättigheterna för utan rent vatten kan varken djur eller människor överleva.
/Désirée
Det är så viktigt och borde värnas mycket mer.
En bok om det livsviktiga vattnet: Jakten på vattnet. Boken ges ut i samarbete med WaterAid och kommer den 10 mars i år.
"Berättelsen om de två syskonen och deras jakt på vatten är en spännande och vacker berättelse om att våga ifrågasätta och drömma om förändring. Jakten på vattnet är ett äventyr i skuggan av Kilimanjaro, men också en bok som lyfter vikten av tillgång till rent vatten för alla.
För den nyfikne läsaren innehåller boken även en faktadel som förklarar vattnets avgörande roll – hur det renas och varför rent vatten är grundläggande för samhällsutveckling."