Bistånd & utveckling iFokus

Bistånd & utveckling

Etiketter: gåvorbiståndsorganisationerröda-korsetukrainakrig
Läst 14 ggr
Magi-cat
1

Två år av krig i Ukraina

Nej, vi har aldrig slutat bry oss!

Från Röda Korset, 24 feb 2024:

"Varje dag ser vi civila dö och sjukhus förstöras i krig världen över. Vi får aldrig sluta bry oss. Vi kan göra skillnad tillsammans, krigets lagar ska respekteras."

"När dammar förstörs tar vattnet slut. När elverk bombas försvinner värmen. Varje dag drabbas människor i krigets Ukraina av död och förstörelse.

Kriget i Ukraina har pågått utan avbrott i två år nu. Hjälpbehoven fortsätter att vara akuta och människor ser anhöriga dö och skadas. Hem förstörs och viktiga samhällsfunktioner slås ut.
"När elverket bombades blev jag utan värme. Det går inte att beskriva kylan. Jag stängde in mig i ett rum och klädde på mig allt jag hade, men frös ändå", säger Alla Cherdnychenko från Okhtyrka.

Hittills har vi hjälpt över 18 miljoner människor med nödhjälp som mat, vatten och mediciner. Men vi ser också till att drabbade, som Alla och hennes grannar, får värmen tillbaka.
"Hjälpen betyder allt. Samtidigt fryser jag hellre än lever med bomber och raketer. Låt kriget ta slut", säger Alla."

Så här räddar Röda Korset liv i Ukraina:

https://www.rodakorset.se/var-varld/har-arbetar-vi/ukraina/?utm_source=medlem&utm_medium=email&utm_campaign=2024212

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kriget i Ukraina slår extremt hårt mot människor och de akuta hjälpbehoven växer. Vi är på plats i Ukraina och vid gränserna för att rädda liv.
Magi-cat
0

Två år av krig! 😢

UNHCR är på plats med nödhjälp.

"Två år av krig! Raketattacker mot civila har blivit vardag i Ukraina. Robotar avfyras mot städer och byar. Sjukhus, förskolor och bostadshus — alla är nu mål för ryska missiler.

Kriget i Ukraina drabbar miljontals barn och familjer. Liv står på spel varje dag. UNHCR är på plats med akut nödhjälp som filtar, sovsäckar och kläder. Hjälp Ukraina idag, du behövs!"

https://www.sverigeforunhcr.se/stod-oss/gava-ukraina?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_PS_SV_UA___single&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAxOauBhCaARIsAEbUSQR1Pe87LwPyhcXJfPEsu9CAgfOoGx2oKE6vVA3ux6jJGpvPh4WdYBYaAkMAEALw_wcB

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hjälp Ukraina idag! Kriget fortsätter. Ryska attacker tvingar barn och familjer på flykt. Liv står på spel. UNHCR är på plats med nödhjälp. Din gåva behövs!